Rozpoczęcie nowego procesu rekrutacyjnego często przyprawia o dreszczyk ekscytacji i niezależnie od doświadczenia rekrutera, zawsze pojawia się fundamentalne pytanie – jak trafić do najlepszych osób na rynku pracy?
Jest oczywiście wiele sposobów dotarcia do potencjalnych kandydatów, niekiedy limitem jest pomysłowość i zaangażowanie rekruterów, ale niestety także przewidziany na rekrutację budżet. Wiele zależy również od profilu poszukiwanego talentu, bo w przypadku bardzo wąskich specjalizacji, możliwości są niekiedy znacznie ograniczone. Jest jednak kilka uniwersalnych metod, które sprawdzają się w większości standardowych procesów rekrutacyjnych.
Rekrutacje wewnętrzne i sieć kontaktów
Zamiast szukać kandydatów poza firmą, warto dać szansę własnym pracownikom, którzy chcieliby rozwijać się na wyższych szczeblach organizacji, albo szukają wyzwań w nowych dla siebie obszarach. W takim wypadku, bardzo dobrze sprawdzają się wewnętrzne kampanie mailowe, informujące o prowadzonych aktualnie rekrutacjach lub regularna publikacja ogłoszeń w intranecie – idealny kandydat może być dosłownie pokój obok 😉
Jeśli nie sami pracownicy, to może ich znajomi? Wiele firm korzysta z programów poleceń, oferujących atrakcyjne nagrody za rekomendację kandydata, który zostanie ostatecznie zatrudniony. Coraz częściej, tego typu kampanie są “otwarte” również poza organizacją i przynoszą bardzo dobre wyniki.
Obecnie, rzadko kiedy rekruterzy nie korzystają z systemów ATS, czyli elektronicznych platform pomagających w prowadzeniu rekrutacji, gdzie łatwo wrócić z kontaktem do kandydatów, którzy wzięli udział w naszych poprzednich procesach, co może być pomocne także w obecnych rekrutacjach. Tego typu programy obsługują absolutnie każdy etap naszej rekrutacji, pozwalając na włączanie w proces nie tylko rekruterów i kandydatów, ale także menedżerów, dla których rekrutacja jest prowadzona. Co więcej, dobry moduł do rekrutacji łączy się płynnie z modułem Zatrudnienie (czyli przygotowaniem całej dokumentacji i procedur wejścia nowego pracownika) oraz modułem Pre- i Onboarding (płynnym wdrożeniem naszego kandydata i skierowaniem go na odpowiednią ścieżkę rozwoju w organizacji).
Oczywiście warto rozważyć również portale takie jak LinkedIn czy Goldenline (tak, tam też jeszcze rekruterzy pozyskują talenty 😉), gdzie nie tylko można opublikować post z ogłoszeniem, ale również zaktywizować zbudowaną dotychczas sieć kontaktów i poszerzyć ją o nowe osoby – naszych potencjalnych kandydatów.
Eventy i biura karier
W zależności od rodzaju stanowiska i poziomu zawodowego, dobrą praktyką może okazać się kontakt z akademickimi biurami karier, które nie tylko mogą wywiesić/opublikować ogłoszenie, ale również coraz częściej organizują eventy naukowo-biznesowe, na które zapraszają zarówno swoich studentów, jak i ich potencjalnych pracodawców. Oczywiście kontakt z nieco zapomnianymi urzędami pracy jest też dobrym kierunkiem, ponieważ zatrudniając osobę posiadającą status bezrobotnego, można starać się o dofinansowanie do nowego stanowiska pracy.
Bardzo popularne i przyjazne rekrutacji są targi pracy, którym nie straszna była pandemia i i sprawnie wybrnęły z niej, przechodząc płynnie na formę zdalną. Podczas takich wydarzeń, można jako pracodawca wziąć udział w panelach przedstawiających profil naszej organizacji oraz indywidualnie spotkać się i porozmawiać z osobami poszukującymi pracy.
Portale ogłoszeniowe, grupy i fora
Wychodząc z poszukiwaniami kandydata poza firmę, warto zacząć od darmowych portali, gdzie można publikować ogłoszenia o pracę, wykorzystując maksymalnie bezkosztowe kanały. W social mediach i to nie tylko tych biznesowych, powstaje coraz więcej grup dedykowanych tego typu ogłoszeniom, ale również są tam miejsca zrzeszające przedstawicieli danej branży czy grup zawodowych, gdzie można spróbować “zareklamować” prowadzoną przez siebie rekrutację.
W ostatnim czasie, powstaje coraz więcej profesjonalnych portali, oferujących możliwość publikacji ogłoszeń o pracę, gdzie kandydaci mogą korzystać z wielopoziomowego filtrowania, wskazującego im najlepiej dobrane oferty. Koszty takich ogłoszeń wahają się od kilkuset, do nawet kilku tysięcy złotych za oferowane pakiety. Warto jednak rozważyć skorzystanie z tego typu usług, bo niekiedy są one najlepszym i najszybszym sposobem na pozyskanie wartościowych kandydatów, zwłaszcza tych bardziej wyspecjalizowanych.
Agencje rekrutacyjne
Korzystanie z usług agencji rekrutacyjnych można uznać za ostateczność ze względu na koszty, zdecydowanie przewyższające wymienione już standardowe metody pozyskiwania kandydatów. Jednak w przypadku poszukiwania osób na stanowiska mocno specjalistyczne czy kierownicze, warto poważnie rozważyć taki ruch. Nawiązanie współpracy z headhunterami specjalizującymi się w konkretnej branży, może nie tylko zapewnić nam sprawną i profesjonalną obsługę całej rekrutacji, ale również perspektywę dłuższej współpracy, np. przy procesach Assessment/Development Center.
Jeśli jesteście ciekawi innych, dobrych praktyk rekrutacyjnych, zarówno z perspektywy rekrutera, jak i kandydata, zachęcam do śledzenia moich artykułów na https://blog.hsys.pl/
I życzę Wam powodzenia oraz pomysłowości w docieraniu do najlepszych kandydatów 😊
Katarzyna Olejnik, rekruter

Dodaj komentarz