„What gets measured gets managed“ Peter Drucker
Kontroling HR (lub personalny) jest częścią kontrolingu przedsiębiorstwa. Jego głównym zadaniem jest:
- monitorowanie,
- analizowanie,
- ocenianie,
- optymalizacja
procesów HR i zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie. Kontroling personalny jest tak stary jak zarządzanie (w tym zarządzanie personelem). A zgodnie z opinią twórcy współczesnego zarządzania – Petera Druckera, nie da się zarządzać czymś, co nie jest mierzalne.
Praktycznie każde przedsiębiorstwo od „niepamiętnych czasów” mierzy podstawowe parametry związane z efektywnością funkcji personalnej takie jak:
- poziom zatrudnienia (FTE – Full Time Equivalent);
- produktywność (Obroty [zł]/FTE);
- koszty pracy w kosztach ogółem (%)
- wskaźnik zatrudnienia w obszarze HR (FTE HR / FTE ogółem)
- rotacja (liczba odejść / FTE)
- absencja (suma dni nieobecności / liczba roboczodni)
- średnia płaca w przedsiębiorstwie (suma kosztów wynagrodzeń / FTE)
Lata 70-80. Renesans kontrolingu HR
Renesans kontrolingu HR przyszedł wraz z rozwojem m.in.:
- systemów informatycznych klasy ERP dedykowanych funkcji kadrowo-płacowej (za sprawą takich dostawców jak: PeopleSoft, SAP HR, Oracle na świecie, czy Symfonia, Teta w Polsce)
- benchmarkingu HR (od raportów płacowych począwszy po wskaźniki HR opracowane przez Saratoga Instutute pod przywództwem Jac’a Fitz-Enz’a);
- koncepcji zrównoważonej karty wyników (BSC – Balanced ScorecCard) autorstwa R.Kaplana i D. Nortona, która zrewolucjonizowała sposób myślenia o kontrolingu biznesowym w ujęciu strategicznym;
- modeli organizacyjnych obszaru HR (za sprawą ich transformacji z funkcji czysto administracyjnej /kosztowej w funkcję partnera strategicznego biznesu / kapitału ludzkiego zgodnie z koncepcją HR jako Partnera Biznesu autorstwa Dave’a Ulricha).
„HR must give VALUE or … notice” Dave Ulrich
Dave Ulrich postawił sprawę nowoczesnego rozumienia funkcji personalnej i samych pracowników na ostrzu noża – system HR ma dostarczyć przedsiębiorstwu wartość, a nie być tylko jego kosztem. Jeśli tego nie potrafi to HR powinien się zwolnić z firmy. Ilustruje to poniższy graf:
HR-owcy aby móc siąść z Zarządem przy tym samym stole zaczynają się starać rozmawiać tym samym językiem co biznes tzn. językiem liczb i korzyści. Planując jakąś inicjatywę HR-ową muszą pokazać nie tylko koszt jej wdrożenia, jak dotychczas, ale również oszacować poziom zwrotu w poniesioną inwestycję.
Budując przewagę konkurencyjną firm starają się korzystać z coraz popularniejszych na rynku benchmarków:
- płacowych (raporty Hay’a, Hewitt’a, Mercer’a, a w Polsce Neumann’a, Sedlaka, AG Test, czy HRM partners );
- kadrowych (Saratoga Institute / PwC), a w Polsce Sedlak&Sedlak.
Wskaźniki i benchmarki Saratoga Institute
Najczęściej spotykane w praktyce HR wskaźniki i benchmarki wywodzą się z kierowanego przez Jac’a Fitz-Enz’a Instytutu Saratogi. Nie ma może w nich nic odkrywczego, ale to Saratoga jako pierwsza usystematyzowała definicję pomiaru kluczowych wskaźników HR oraz skomercjalizowała ich pomiar (wprowadziła benchamarking). Poniższa tabela prezentuje najczęściej spotykane wskaźniki HR:
I. EFEKTYWNOŚĆ ORGANIZACJI[i] | |
PRODUKTYWNOŚĆ [współczynnik obrotów] | = Obroty / FTE[ii] |
PRODUKTYWNOŚĆ
[współczynnik kosztów] |
= Koszty_Operacyjne / FTE |
PRODUKTYWNIOŚĆ
[współczynnik przychodów] |
= (Obroty – Koszty_Operacyjne) / FTE
|
WARTOŚĆ DODANA z KAPITAŁU LUDZKIEGO [HC VA] | = Obroty – [Koszty_Operacyjne – (Koszty_Płac + Koszty_Świadczeń[iii])] / FTE
|
ZWROT z INWESTYCJI w KAPITAŁ LUDZKI [HC ROI] | = Obroty – [Koszty_Operacyjne – (Koszty_Płac + Koszty_Świadczeń)] / (Koszty_Płac + Koszty_Świadczeń) |
II. EFEKTYWNOŚĆ MODELU OBSŁUGI HR | |
WSPÓŁCZYNNIK KOSZTU HR | = Koszty_HR[iv] / Koszty_Operacyjne |
WSPÓŁCZYNNIK ZATRUDNIENIA HR | = FTE / FTE HR[v] |
WSPÓŁCZYNNIK INWESTYCJI w HR | = Budżet_Szkoleń_dla_HR / FTE HR |
III. EFEKTYWNOŚĆ WYNAGRODZEŃ i ŚWIADCZEŃ | |
WSPÓŁCZYNNIK PŁAC do OBROTÓW | = Koszty_Płac / Obroty
|
WSPÓŁCZYNNIK PŁAC i ŚWIADCZEŃ do OBROTÓW | = (Koszty_Płac + Koszty_Świadczeń) / Obroty |
WSPÓŁCZYNNIK ŁĄCZNYCH KOSZTÓW PRACY do OBROTÓW | = (Koszty_Płac + Koszty_Świadczeń + Inne_Koszty_Pracy) / Obroty |
WSPÓŁCZYNNIK PŁAC do KOSZTÓW OPERACYJNYCH | = Koszty_Płac / Koszty_Operacyjne
= (Koszty_Płac + Koszty_Świadczeń) / Koszty_Operacyjne = (Koszty_Płac + Koszty_Świadczeń + Inne_Koszty_Pracy) / Koszty_Operacyjne |
ŚREDNIA PŁACA
ŚREDNIA PŁACA MENEDŻERSKA |
= Koszty_Płac / FTE
= Koszty_Płac Menedżerów / FTE Menedżerów |
UDZIAŁ PŁAC MENEDŻERSKICH / ZARZĄDU w PŁACACH OGÓŁEM | = Koszty_Płac Menedżerów / Koszty_Płac
= Koszty_Płac Zarządu / Koszty_Płac |
WSPÓŁCZYNNIK ŚWIADCZEŃ do OBROTÓW | = Koszty_Świadczeń / Obroty |
STRUKTURA ŚWIADCZEŃ POZAPŁACOWYCH | = Koszty_Świadczeń wg. kategorii / Koszty_Świadczeń ogółem |
IV. ROTACJA i ABSENCJA | |
ROTACJA | = Liczba_Odejść / FTE |
ABSENCJA | = Suma_dni_nieobecności / Suma_roboczo_dni |
V. EFEKTYWNOŚC REKRUTACJI | |
ŚREDNI KOSZT REKRUTACJI | = Koszt_Usług_Rekrutacyjnych / Liczba_Nowozatrudnionych |
ŚREDNI CZAS REKRUTACJI | = Liczba_Dni_Rekrutacji / Liczba_Nowozatrudnionych |
ŚREDNIA LICZBA APLIKACJI | = Liczba_Złożonych_Aplikacji / Liczba_Ofert |
WSPÓŁCZYNNIK AKCEPTACJI OFERT | = Liczba_Aplikacji_Zaakceptowanych / Liczba_Złożonych_Aplikacji |
VI. EFEKTYWNOŚĆ SZKOLEŃ I DZIAŁAŃ ROZWOJOWYCH | |
WSPÓŁCZYNNIK PRZESZKOLONYCH | = Liczba_Przeszkolonych / Liczba_Pracowników |
ŚREDNI KOSZT SZKOLEŃ | = Budżet_Przeprowadzonych_Szkoleń / Liczba_Przeszkolonych |
WSPÓŁCZYNNIK KOSZTÓW SZKOLEŃ | = Budżet_Przeprowadzonych_Szkoleń / Koszty_Operacyjne |
WSPÓŁCZYNNIK INWESTYCJI w PRACOWNIKÓW | = Budżet_Przeprowadzonych_Szkoleń / FTE
|
WSPÓŁCZYNNIK “TRENERSKI” | = FTE / Liczba_Trenerów |
KOSZT GODZINY SZKOLENIOWEJ | = Budżet_Przeprowadzonych_Szkoleń / Liczba_Godzin_Szkoleniowych |
WSPÓŁCZYNNIK SZKOLEŃ WEWNĘTRZNYCH | = Liczba_Godzin_Szkol._Wewnętrznych / Liczba_Godzin_Szkol. |
HR-owcy szybko się przekonali, że pomiar efektywności HR jest ważny, ale samo odniesienie się do rynku nie wystarcza:
- po pierwsze, istnieją bardzo wyraźne różnice branżowe (np. udział kosztów pracy w kosztach ogółem na przeciętnym poziomie 20% w zautomatyzowanej i materiałochłonnej fabryce byłby nie do przyjęcia, zaś w Software House jest praktycznie nie do osiągnięcia);
- po drugie, zależy od dojrzałości HR-owej i organizacyjnej firmy (np. 1 HR-owiec obsługujący głównie w zakresie administracji K-P ok. 800 pracowników fizycznych wykonujących proste prace przeładunkowe nie musi być dobrym wynikiem, zaś 1 HR-owiec obsługujący ok. 300 pracowników call center w zakresie wszystkich procesów HR może być bardzo dobrym wynikiem);
- po trzecie, istnieją bardzo duże różnice kulturowe oraz uregulowania prawa pracy między różnymi krajami (np. absencja chorobowa na poziomie powyżej 13% w Polsce może być uznana za wysoką, zaś w Skandynawii za bardzo niską).
To trochę jak okresowe badania medyczne – wiemy czy liczba białych i czerwonych krwinek jest zgodna ze standardem, ale nie wiemy czy to najistotniejszy parametr naszego zdrowia. Na co innego powinniśmy patrzyć kiedy zmagamy się z tarczycą, a co innego gdy z nadwagą. Ważna jest historia pomiarów i trend wyników. W przypadku przedsiębiorstw wielooddziałowych ważniejszy może być nie benchamarking do rynku, a benchamarking wewnętrzny pozwalający kontrolować spójność polityk HR w poszczególnych podmiotach grupy firm.
Ale o tym przeczytacie w kolejnych odcinkach…
Autor: Piotr Sierociński, ceHR
[i] Opracowane na podstawie: J. Fitz-Enz, „Rentowność inwestycji w kapitał ludzki”, Oficyna ekonomiczna, Kraków, 2001, B.E. Becker, M.A. Huselid, D. Ulrich, „Karta wyników ZZL”, Oficyna ekonomiczna, Kraków, 2002
[ii] FTE – skrót od ang. Full Time Equivalent – liczba pełnych etatów bez względu na rodzaj umowy i formę zatrudnienia
[iii] Koszty Płac i Koszty Świadczeń (włączając szkolenia, koszty rekrutacji, itp. oraz wszelkie koszty pośrednie pracodawcy w tym ZUS)
[iv] Łączny koszt HR obejmuje zarówno wynagrodzenia i świadczenia pracowników Pionu HR (oraz innych Pionów realizujących procesy HR, np. księgowych w rachubie płac, asystentek rozliczających czas pracy, itp. wraz z ZUS oraz wszystkie zewnętrzne koszty związane z programami i systemami HR (konsulting, outsourcing, licencje dotyczące oprogramowania HRIS, itp.)
[v] Liczba pełnych etatów obsługujących procesy HR w firmie bez względu na rodzaj umowy i formę zatrudnienia
[vi] Opracowane na podstawie: J. Fitz-Enz, „Rentowność inwestycji w kapitał ludzki”, Oficyna ekonomiczna, Kraków, 2001, B.E. Becker, M.A. Huselid, D. Ulrich, „Karta wyników ZZL”, Oficyna ekonomiczna, Kraków, 2002
[vii] FTE – skrót od ang. Full Time Equivalent – liczba pełnych etatów bez względu na rodzaj umowy i formę zatrudnienia
[viii] Koszty Płac i Koszty Świadczeń (włączając szkolenia, koszty rekrutacji, itp. oraz wszelkie koszty pośrednie pracodawcy w tym ZUS)
[ix] Łączny koszt HR obejmuje zarówno wynagrodzenia i świadczenia pracowników Pionu HR (oraz innych Pionów realizujących procesy HR, np. księgowych w rachubie płac, asystentek rozliczających czas pracy, itp. wraz z ZUS oraz wszystkie zewnętrzne koszty związane z programami i systemami HR (konsulting, outsourcing, licencje dotyczące oprogramowania HRIS, itp.)
[x] Liczba pełnych etatów obsługujących procesy HR w firmie bez względu na rodzaj umowy i formę zatrudnienia.

Dodaj komentarz