Rekrutacja daje kandydatom szansę otrzymania upragnionego stanowiska. Podczas jej prowadzenia, wielu pracodawców zapomina o czymś niezwykle istotnym – pozwala ona również na dobre zaprezentowanie swojej marki, nawet wśród odrzuconych aplikantów.
Badania wskazują, że jedynie 45% firm zgłasza poprawę doświadczeń kandydatów, jako kluczowe w kwestii skutecznego pozyskiwania talentów. To zdecydowanie za mało, biorąc pod uwagę fakt, że aż 46% aplikujących, ocenia swoje doświadczenia jako złe lub nawet bardzo złe.
Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest, przede wszystkim, brak komunikacji z rekruterem i ograniczenie spersonalizowanego podejścia do interakcji. Skalę problemu pokazują statystyki udostępnione na portalu CareerBuilder – 82% kandydatów oczekuje kontaktu zwrotnego, nawet w wypadku braku zainteresowania ich kandydaturą. Aż 75% z nich nigdy go jednak nie otrzymuje.
Można zadać pytanie: ale po co tracić czas na kontakt z odrzuconymi kandydatami? Odpowiedź jest prosta: dla dobra wizerunku swojej firmy. 72% osób, które nie otrzymało żadnej informacji zwrotnej, nie zarekomenduje nikomu produktów i usług danej organizacji, a 58% samemu też z nich nie skorzysta.
To nie koniec przykrych skutków niezadowolenia kandydatów z komunikacji. 45% zignorowanych nie złoży swojego CV ponownie u tego samego pracodawcy, a 22% wręcz odradzi swoim znajomym aplikowanie w takiej firmie. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza, że jak donosi Glassdoor, 69% kandydatów nie złoży swojego CV do firmy o złej reputacji, nawet jeśli byliby bezrobotni.
Jak zatem wygląda efektywna komunikacja z kandydatami? Wbrew pozorom nie jest to nic skomplikowanego.
Jej 3 najważniejsze cechy, to:
Zwięzłość – Nie musisz pisać długich i skomplikowanych maili do każdego kandydata z osobna. Wystarczy zwykłe powiadomienie o tym, że CV wpłynęło i informacja, czy zainteresowany przechodzi dalej, czy też nie. 88% aplikantów twierdzi, że ich doświadczenia systemy rekrutacyjne są doskonałe tylko dzięki takim dwóm krótkim mailom.
Celowość – Odpowiadaj kandydatom w ciągu 24 godzin. Pamiętaj, że poszukujący pracy nie będą na Ciebie czekać w nieskończoność i w momencie Twojej zwłoki, z pewnością przeglądają i aplikują o pracę np. u Twojej konkurencji. Pozyskanie najlepszych szybciej od innych to Twoje zadanie.
Personalizacja – Nie ograniczaj się do wysyłania kandydatom takich samych, wcześniej przygotowanych maili. Okażesz szacunek, zawracając się do aplikantów po imieniu i odnosząc się w treści maila do stanowiska o jakie się ubiegają.
Komunikacja z kandydatami jest jak widać ważniejsza, niż mogłoby się wydawać. Budowanie marki swojej firmy nie polega tylko na dobrych kontaktach z pracownikami czy marketingu. Dobry wizerunek zaczyna się już od szacunku dla aspirujących do pracy w firmie. Warto o tym pamiętać, gdy następnym razem otworzycie rekrutację w swojej.

[…] pisaliśmy w jednym z naszych tekstów (czytaj więcej TU), aż 46% aplikujących, ocenia swoje doświadczenia jako złe lub nawet bardzo złe, a powodem […]