Czy lojalność klientów jest zależna od poziomu zaangażowania pracownika w pracę? Czym jest zaangażowanie pracownika i dlaczego warto to badać?
Wielu z naszych Klientów korzysta z naszych narzędzi dedykowanych badaniom postaw pracowników. W ostatnim czasie pojawiło się wiele powtarzających się pytań o możliwość zbadania poziomu zaangażowania pracownika. Zadaliśmy sobie pytania: po co i jak badać postawy pracowników? czy badanie postaw to wytrych do zrozumienia jak budować zaangażowanie w organizacji? dlaczego ważny jest poziom zaangażowania pracownika i na co wpływa?
Nie można założyć, że zadowoleni pracownicy pracują lepiej. Warto to zbadać. Operując prostą ankietą, w której pracownik zaznaczy, że jest usatysfakcjonowany swoją pracą – nie zdobędziemy nic, poza czystą deklaracją. Więcej – badając w czasie nawet dwie zmienne, nie dowiemy się co jest przyczyną a co skutkiem obserwowanej sytuacji. Na przykład: wiedząc o tym, że Kowalski zarabia dużo i jest zaangażowany – nie sposób rozstrzygnąć o tym, czy poziom wynagrodzenia wpływa na zaangażowanie, czy jest odwrotnie – czy zarabia dużo dzięki swojemu zaangażowaniu w pracę. Dowiedziono, że to co jest istotne z punktu widzenia funkcjonowania organizacji to postawy i przekonania pracowników.
Skoro można stwierdzić na podstawie badań naukowych, że postawy i przekonania pracowników istotnie oddziałują na funkcjonowanie organizacji, warto sobie zadać pytanie: jak je badać?
Pierwszym krokiem jest zaplanowanie i wdrożenie odpowiedniego programu zarządzania i monitorowania satysfakcji pracowników, do czego Państwa serdecznie zachęcamy, zwłaszcza jeśli korzystają Państwo z naszego systemu HRsys. Można to zrobić w oparciu o cykl oddziaływania na postawy i przekonania pracowników wg. Wilmar B. Schaufeli i Toon W. Taris (2014). Składa się on z 8 etapów:
1. zdefiniowanie problemu,
2. wybór narzędzia,
3. komunikacja wewnętrzna,
4. przeprowadzenie badania postaw i opinii,
5. analiza wyników i raport,
6. informacja zwrotna dla pracowników,
7. interwencja,
8. ewaluacja.
Warto przy tym zauważyć, że przeprowadzenie badania jest dopiero czwartym krokiem skutecznego procesu analizowania postaw i opinii pracowników. Co za tym idzie, na skuteczność badania składa się także to:
• jak to badanie zostało przygotowane,
• jak zostało zakomunikowane pracownikom
• jakie rozwiązanie, jakich konkretnych problemów zostało ukierunkowane.
Co zyskamy dzięki opracowaniu takich badań? Świadomość o pozytywnych przekonaniach i wskaźniki dotyczące tego, jak je budować. A kiedy już je pozyskamy, zdobędziemy dużo więcej. Badania pokazują, że pozytywne przekonania pracowników nt. pracy przekłada się na:
• większe zyski firmy
• mniejszą rotację pracowników
• zadowolenie i lojalność klientów
Od poziomu zaangażowania pracowników w dużym stopniu zależy wreszcie stopień ich kreatywności, a tym samym skłonność do poszukiwania nowych rozwiązań. Kreatywność pracowników mierzymy zwykle na początku ich drogi w organizacji, warto jednak zastanowić się co wpływa na jej spadek (jeśli takie zjawisko obserwujemy). Być może jest to właśnie poziom zadowolenia z pracy.
Zaangażowanie personelu jest uzależnione od wielu czynników. Projektując badanie polecamy skupić się na takich obszarach jak:
• Możliwości rozwoju i awansu
• Obowiązki (zakres, satysfakcja z pracy)
• Stosunki interpersonalne
• Komunikacja w organizacji
• System wynagradzania i premiowania
• Relacje z przełożonymi oraz podwładnymi
Opracowano na podstawie:
1. Schaufeli, W. B., Taris T. W. (2014). A Critical Review of the Job Demands-Resources Model: Implications for Improving Work and Health
2. Harter, J. K., Schmidt, F. L., Asplund, J. W., Killham, E., & Agrawal, S. (2010). Causal Impact of Employee Work Perceptions on the Bottom Line of Organizations. Perspectives on Psychological Science, 5(4)

Dodaj komentarz