Opisy stanowisk pracy to jedno z podstawowych narzędzi efektywnej polityki zarządzania zasobami ludzkimi. Może się zatem wydawać, że wszyscy doskonale wiedzą, jak je tworzyć i wykorzystywać. Niestety – nic bardziej mylnego.
Ilość napotykanych błędów skłoniła mnie do próby wyłonienia kilku najważniejszych aspektów opisów stanowisk pracy. Po wielu konsultacjach z ponad 100 przedstawicielami HRM, doszliśmy do wniosku, że można wyróżnić 5 takich elementów.
1.Informacje podstawowe: nazwa, cel, umiejscowienie w strukturze, poziom zaszeregowania
Ten element został wskazany jako niezbędny przez wszystkich przedstawicieli HRM – niezbędny aby zorientować się w specyfice stanowiska.
2. Wymagane kwalifikacje i doświadczenie
Wskazany przez 95%, element użyteczny w systemie rekrutacji i selekcji oraz w planowaniu ścieżek kariery.
3.Upoważnienie / uprawnienia oraz odpowiedzialność
Niezbędny według 85% specjalistów. Sami pracownicy i ich przełożeni mają dzięki temu jasność do czego mają prawo oraz za co personalnie odpowiadają.
4. Wskaźniki efektywności, zadania i kompetencje
Wskazanie 85%. To kwintesencja opisów stanowisk – określamy zakres oczekiwań efektywnościowych, zakres zadań i niezbędne przygotowanie.
5. Warunki pracy (wyposażenie, uciążliwości, zagrożenia, dodatkowe wymogi)
Niezbędne według 60% przedstawicieli HRM. To kryteria dodatkowe (nie wszyscy byli je gotowi uznać za kluczowe) – mogą jednak okazać się bardzo pomocne zarówno w organizowaniu pracy jak i np. w procesie wartościowania.

Dodaj komentarz